Hestevognsferie på Læsø 2013

Traileren er pakket og klar til afgang fra Kalundborg havn med Kattegatruten lørdag d. 27/7 kl. 8.00

Jeg har desværre ikke fået billede af lastbilen som også var fuldt pakket med 3 heste; Tim, Mona og Thor, bag dem stod den lille vogn og i førerhuset var vi også 3; Margit, Claus og Carina. Det kneb også lidt med at følge med Benny og Pia over de jydske bakker, selvom de også havde en godt pakket firhjulstrækker foran hestetrailer med hestevogn og 2 heste; Magic og Basil.

Efter små 3 timers sejltur og et par timers kørsel i Jylland gør vi holdt ved en rasteplads, så hestene kan komme ud og strække ben og muler.

Thor har set skiltet med elefanten, men han har vidst misforstået det med snablen...

Efter en god times pause går turen videre mod Frederikshavn

På kajen i Frederikshavn mødes vi med Svend, Joan og Rohini, som kommer i kassevognen med 2 hunde; Shadow og Ronja, og campingvogn efter. De havde forinden haft en uges ferie i Jylland.

Færgeturen til Læsø bliver lidt af en oplevelse. Det var kaptajnen selv der dirrigerede bilerne om bord. Da det er et lukket bildæk på færgen, får vi personalet til at tænde for ventilationen. Men vi når dårligt fra kaj før færgens rystelser får bilalarmerne fra de omkringstående biler til at starte. Hestene lader sig heldigvis ikke påvirke af al det hylen og tuden. Halvanden time senere lander vi på Læsø, hvor vi kører af "hovedvejen"  til øens "hovedstad" Byrum. Vi havde forinden aftalt med formanden for Læsø ride og køreforening, Randi, at vi måtte overnatte på Dyrskuepladsen ( det område hvor ride og køreforeningen holder til ) og benytte deres klubhus. Der havde været dyrskue dagen før, så der stod stadig en del telte og ølvogne tilbage på pladsen.

Der bygges folde og hilses på de lokale kuske

Så er vores "Camp Byrum" ved at være stillet op og Benny tjekker om Claus har pumpet nok luft i madrassen.

Søndag formiddag. Når man plejer at sove i boks kan man godt få lidt "jet-lag" af at sove ude i det fri så langt hjemmefra, så heste får sig lige en power - nap inden vi skal ud på den første Læsøtur.

Søndag kører vi en tur i klitplantagen op til Horneks Odde

Om eftermiddagen kører vi en tøsetur ( i bil ) ned for at se islænderstedet Krogbækgård.

På vej ned til Krogbækgård, må Pia og jeg, Carina, på et tidspunkt holde og vente på den anden bil med Joan og Margit. mens vi holder på asfaltvejen ud for Storhavegård er der pludselig noget der siger ligesom man banker på bildøren. Vi kigger begge ud og forventer at se en person, der sikkert vil have os til at flytte bilen, men næ nej... Det viser sig at være en ged i langt tøjr der står og puffer til bilen. Efter at have været på Krogbækgård holder vi ind ved Storhavegård, hvor der er et væld af klappedyr.

Efter lidt proviantering i den lokale brugs griller vi aftensmad ( Læsø har 3 "supermarkeder": en Super Brugs, en Daglig Brugs og en Sparkøbmand )

Mandag kører vi en tur i den syd-vestlige ende af øen

Der er fluer i skoven

Vi holder pause på en P - plads ved stranden. Kort efter dukker vores "servicevogn" op ( Svend og Joan ) og vi spiser frokost

Mens vi sidder og spiser bliver et par køer nysgerrige

Det er de små ikke glade for, så de gemmer sig bag Thor

Men Thor er ikke bange, og efter at have set koen an laver han et "attack" hen mod koen som i et spring vender om og løber tilbage til dens flok. Og så er der fred og ro igen i hesteflokken som leger grimeleg.

Efter pausen kører vi videre af Strandvejen og "På Remmerne". Pludselig dukker hvores "servicevogn" op igen, og Joans hoved stikker ud af vinduet og siger " Ding, ding, ding... Hjemis". Og så er der is til alle mens vi kører derudad. Min vaffelis må ned og stå i piskeholderen et par gange, mens vi passerer trafik.

Apropos trafik, så har vi aldrig før oplevet et sted, hvor man tager så meget hensyn til hestetrafikanter, som de gør på Læsø. Det er helt imponerende. Meget af tiden har vi kørt på de små veje, men når vi har mødt andre trafikanter så har de nærmest holdt helt stille. ( Et enkelt sted kom en knallert kørende mod os, en teenager knægt. Og der har jeg nok siddet med måbende åben mund. For knægten stoppede knallerten før han nåede frem til os, hoppede af og trak forbi. )

"Hjemme" igen på dyrskuepladsen er det blevet fodertid. Randis mand har skaffet en balle hø til hestene, da de ikke kan nøjes med den smule græs de kan pille på den nyslåede dyrskueplads.

Tirsdag formiddag har vi aftalt med Randi at hun vil guide os en tur ud i Rønnerne, så ikke vi kommer galt afsted med at køre ud i sumpede områder. Mens vi er ved at gøre klar til turen opdager Claus at Thor har jokket en sko skæv. Og så er der kun et at gøre; af med skoen, ud på vejen og slå den flad og på med den igen.

På vej mod Rønnerne

Rønnerne

Efter en tur i sand, saltvand og ujævne veje er det helt rart at komme tilbage på asfaltvejen igen. Heste, vogne og seletøjet blev selvfølgelig rengjort da vi kom hjem til Byrum, hvor Svend og Joan havde skaffet en vandslange, så vi rigtigt kunne skylle det hele.

Da vi kommer hjem fra turen punkterer min vogn, så Claus hygger med at skifte slange.

Om eftermiddagen kører vi en tøsetur ud til Læsø Uldstue ( "Får -i-ring" - sweatere strikket af Læsøuldgarn )

Mens vi er i butikken begynder det at styrtregne og da vi kommer ud står gårdspladsen under vand

Om aftenen bryder solen det voldsomme regnvejr og vi får besøg af kuskene fra Læsø ride og køreforening, som skal ud på tur

Det er Randi med islænderen og Roger med fjordhestene

Oven på al regnen er vi mere stemt på hygge i klubhuset og pandekager

Onsdag morgen, morgenhygge

Onsdag formiddag er der marked i Byrum, hvor man kan købe alt fra Læsø - is og Læsø - cremer til hjemmestrikkede sokker og hjemmesyede grydelapper med Læsølogo.

Onsdag eftermiddag rider jeg en lille tur på Thor, mens nogle af de andre er ude og se saltsyderiet.

Onsdag aften, tur med Roger som guide i klitplantagen

Roger vil vise os den smukkeste del af øen, hvor man kun kan komme ud, hvis man som ham har nøgle til bommene der spærrer vejene. Om det er det der lokker Joan ved jeg ikke, men hun får samlet mod til at køre med på hestevognen for første gang i 3 år.

Læsø flyveplads ( håber ikke nogen letter lige nu... )

Torsdag. For at undgå for meget slid på græsset og give hestene lidt mere at pille i flytter vi foldene en tand nærmere teltene.

Om eftermiddagen læsser vi hestene i lastbilen og traileren og kører op til Horneks Odde, hvor vi har fået af vide at man godt må bade med hestene. Alle hestene kommer en tur i vandet, det er dog så fladt at de ikke kan komme ud og svømme rigtigt.

( af gode grunde var mit kamera ikke med der... )

Torsdag aften, nogen var på Krogbækgård og se islænderhesteshow, mens andre passede grillen...

Randi og et par andre fra foreningen kom forbi. De var på vej på torsdagstur.

Efter lang ventetid var stegen klar og den blev serveret med Læsø - kartofler, rødkål og lysebrun sovs :-) Det duftede bare af jul.

Fredag morgen, vi spænder for og kører feriens sidste tur

Det er fint let overskyet vejr mens vi kører på småveje og skovveje i skygge.

Da vi har pakket sammen og kører mod færgen bliver vejret varmere. Vi kører fra Byrum lidt før de andre, da jeg skal en tur ned forbi Ninas julestue og hente et par grydelapper hun har syet specielt til mig.

På kajen i Vesterø Havn når vi at få en Læsø - is inden vi kører ombord på færgen. Endnu engang er der bilalarmer der hyler på færgeturen, men hestene tager det roligt. Dog kan ventilationen på færgen ikke gøre meget ved at det er sommerens vameste dag. Thor kampsveder i lastbilen, han får tilbudt vand men vælter det istedet, så hø og spåner driver i vand. I forsøg på at køle ham ned, lykkes det mig at flette hans man op i en belgier fletning, så han kan få luft på halsen - og det hjælper faktisk lidt. Og han når at drikke en spandfuld vand sidst på færgeturen. Da vi kommer af færgen og kommer ud og køre kommer der luft gemmen lastbilen igen og han køler ned igen. Efter et par timers kørsel gør vi holdt på en rasteplads i Jylland, hvor der er god skygge, så alle kan komme ud og strække ben og muler.

Ankomst ved Kattegatruten i Århus klokken 20.40. Det er endelig ved at blive behageligt køligt i vejret. Vi har ikke fået aftensmad og finder hurtigt ud af at der ikke er åbent nogle steder på færgen, når vi skal sejle.

Benny lokker Rohini til at finde et pizzaria i nærheden på hendes mobiltlf. Og det lykkes at få Vesterbro pizzaria i Århus til at levere 3 familipizzaer ud til bane 5 ved Kattegatruten kl. 21.30. :-)  Da pizzaerne er leveret, kører vi ombord på færgen.

kl. 22.00 - vi spiser pizza mens vi sejler ud fra Århus

kl. 23.30 - der er ikke mange med på færgen. Benny og Claus er gået ned til hestene. Svend finder en kande kaffe under påskud af at vi også er chauffører. De børn der er med på færgen er endelig faldet i søvn, så Carina prøver computerspillet inde i legeafdelingen.

kl. 00.55 - vække Claus som sover på tværs af sæderne nede i lastbilen

kl. 01.10 - ankomst i Kalundborg

kl. 01.30 - ankomst i Skovbakkerne, læsse Margit af

kl. 01.45 - ankomst Malmosegård, læsse af, putte heste godnat....

Tak for en dejlig tur :-)