Hestevognsferie 2010

4 dage på hestevogn rundt i de midtsjællandske skove og småveje, med overnatning i telt og maden tilberedt på gasgrill og gasblus var hvad vi sammen med 4 andre familier planlagde 1½ uge før vi tog afsted. Lone kendte området og planlagde ruten og tjekkede overnatningsstederne. 1½ uge er ikke ret lang tid, så vi fik travlt med at ombygge vores marathonvogn til turvogn.

Den skulle også prøvepakkes, sæt nu vi ikke havde plads til det hele

Og prøvekøres. Tusse forsøgte at komme med som blind passager

Casper valgte at blive hjemme og passe huset, Magoo og Filipa, Buller og alle kattene og ikke mindst computeren :-) Mens Jeppe tog med på turen, dog på farfars cykel og med cykeltrailer. 2 dage før vi skulle afsted lod vi hestene sove ude for at vænne sig til det. Efter den første nat ude var de alle dødtrætte, men da vi kom afsted på turen var det slet ikke noget problem.

Klokken 10 skulle vi mødes ved Tissø og køre samlet i kortege mod Haraldsted. Men da klokken blev 10.10 ringede Lene at de var lidt forsinkede for de havde tabt traileren. Heldigvis var den røget af hjemme i deres indkørsel og det eneste der havde taget skade var strømmen, så de kom ind midt i vores kortege, da traileren blinkede i alle retninger hver gang de skulle dreje.

Ved Haraldsted produktionsskole mødtes vi med Lone og Klaus som havde redet og kørt dertil. Vores biler og trailere skulle stå på produktionsskolen mens vi var på tur.

Deltagerne på turen var:

Lene - lånte Pia og Bennys cykel det meste af turen

Orla og Lilli med Prins og Laban - Tospand

Carina og Claus med Tim og Mona - Tospand

Jeppe på cykel med anhænger - byttede plads med Claus jævnligt

Kort over turen

Afsted det gik. Efter 6 km står Lene bagpå Jens Peters vogn og kigger lidt på kortet mens Jens Peter holder tilbage for en isbil. Isbilen passerer og hestene går frem med et ryk og så blev Lene læsset af vognen lige ned på asfalten. Hun får nogle knubs men er ok. Kort efter overtager hun Benny og Pias cykel.

Første lille pause efter ca 8 km var ved Skjoldnæsholm sporvejsmuseum hvor vi fik vandet hestene

Ca 7 km senere gjorde vi et lille holdt ved Avnstrupcentret

Et par km senere ankom vi til en spejderhytte hvor vi skulle overnatte. Der er travlhed når vi ankommer til et nyt sted. Hestene skal spændes fra, men der er ikke lige noget at binde dem til. Og Tim og Mona er ikke ret stærke i at stå stille meget mere end 3 sekunder af gangen. Så mens jeg holder hestene, og Jeppe gir en hånd med hvor det er nødvendigt, bygger Claus fold af medbragte pæle og tråd, som skal kobles på de andres folde, da vi skal deles om et elhegn. Alle har hænderne fulde indtil hegnet er oppe og vi kan slippe hestene. Derefter er der ro og mag til at finde vand så de kan få en tår at drikke og få vasket det værste sved af.

Orla og Lilli slår lejr omme ved foldene

Og så er det tid til at vi får vandet halsen

Der var en del kæmpemyrer ved spejderhytten, men det lykkedes os at få sat teltene op hvor der ikke var så mange myrer. Aftensmaden havde vi splejset til, og dagens ret var gasgrillet mørbrad med kartoffelsalat og blandet salat med flutes og rødvin til. Rigtigt lækkert, selvom jeg nok kunne have spist hvad som helst efter sådan en lang dag :-) Kort efter stod den på primuskaffe/ te og hjemmebagt kage og Gajol'er selvfølgelig.

Hestene fik også deres aftensmad. Alle deres måltider var pakket i små portionsposer, så der blev mindre på vognen for hver dag der gik. Nogen ser at Tim er ved at kravle ud af folden ( hvilket ikke er en overraskelse for os som kender ham )og en hegnstester har man jo ikke lige ved hånden, så Claus må gentagne gange tage på hegne for at mærke om det slår. Da jordspyddet bliver vandet kommer der mere gang i hegnet og Tim er kort efter så letsindig at sætte mulen på tråden, så vælger han smart nok at blive inde for hegnet.

Efter en hård nat på såkaldt oppusteligt liggeunderlag, hvor jeg bla. var vågen kl. 04.32 var vi klar til dag 2. Okay Lone og Klaus´ heste var ikke helt vågne. Mon de også havde haft en hård nat.

Efter morgenmaden, pakkede vi telte sammen, vognene blev pakket, hestene blev børstet og ikke mindst sprayet med insektspray, da de ellers ville blive ædt af myg, klæg/ bremser og gedehamse. og glemte man selv at blive sprayet, så skulle bremserne nok sørge for at minde een om det.

Tid til at spænde for

Og afsted på tur - først gennem skoven

Vi gjorde et lille holdt udenfor Hvalsø, hvor hestene fik lidt vand og vi fik spist en lille mad

Og så afsted ind i Hvalsø by

Ved Hvalsø Brugs gjorde vi holdt igen og var inde og proviantere

Igen var der brug for alle hænder til at holde hestene

Og så gik det videre ud af landevejen

Jeppe kom i praktik som kusk, indtil resten af flokken slog i trav, så skyndte han at kaste linerne over til mig igen.

Overnatningssted på dag 2 var Tadre Mølle - en turistattraktion med frivillige medarbejdere.

Vi fik spændt fra, bygget folde, vandet heste osv. Derefter fik vi en hurtig rundvisning på vandmøllen, mest hvordan en vandmølle fungerer i ren praksis. Den interessante historie om Marie der havde haft møllen og om hendes spøgelse der måske går igen kunne Lone fortælle os. Det med spøgelset ventede hun dog pænt med at fortælle til dagen efter hvor vi var taget fra møllen.

Ude foran møllen var der et kæmpe kastanietræ

Vi havde nogle pudsige oplevelser på møllen. Manden der viste os rundt sagde bla. at der ikke var nogle af Maries gamle møbler tilbage i hovedhuset og at der ikke var nogle dyr, så det elhegn der stod og slog lige der hvor vi skulle sove kunne bare blive slukket - det gjorde Benny så - noget tid senere opdagede Jeppe at der både var en vædder og en masse køer - og så blev der tændt for strømmen igen. Vi kom til at kigge ind af vinduerne i det gamle hovedhus og så en del flotte gamle møbler i stuen, selvom manden havde sagt det modsatte. Da vi havde spist ( grillbøffer, nye kartofler, bearnaise sauce, salat og flutes, og vin der havde været en tur i åen for at blive kølig :-) ) mente nogen at manden havde sagt vi ikke måtte være på det græs, vi havde slået vores telte op på, men vi blev enige om at en enkelt nat ikke skader plænen og at vi jo alligevel ville være kørt næste formiddag når de skulle åbne, så de ikke ville opdage det. Da vi ankom til møllen var vi ikke punkteret. Da vi havde spændt fra rykkede Claus vognen 3 meter og en time senere var det ene baghjul fladt. Han forsøgte at give det lappeskum og det så ud til at holde. Næste morgen var hjulet fladt igen og han måtte skifte slangen som viste sig at være revnet.

Konstaterer iøvrigt at jeg ser mig selv i et spejl for første gang i 2 dage. Det lykkes for mig at koge lidt varmt vand og vaske hår i opvaskebaljen og klatvaske kroppen og stikke fødderne i baljen til sidst. Af hensyn til miljømyndighederne hældt jeg ikke det brugte vand i åen ;-)

Da vi gik i seng ca. 23.30 hørte vi en bil standse og nogen sige "hvad laver de her?" Derefter kunne vi høre nogen gå tur i den gamle have med krydderurter. Bilen kørte igen og vi faldt i søvn. Kl. 04.00 vækkede Claus mig " jeg tror hestene er rendt ud af folden!". Hovedet ud af teltet for at konstatere at det bare var Mons og Fanta der tog sig en lille galoptur på den rigtigt side af hegnet. Nå nu var jeg så vågen og var nød til at stå op og gå den lange tur ned gennem møllen til toiletvognen for at tisse. For ikke at vække nogen tog jeg den dør der ikke knirkede og mens jeg sad derinde startede den ene hane der var på stedet med at gale. Jeg gik op i seng igen- rettelse: hårdt liggeunderlag og faldt i søvn, modsat alle andre som blev holdt vågne af hanen resten af natten.

Mon også hanen havde holdt Mona vågen om natten?

Efter morgenmaden pakkede vi sammen

Og så afsted igen...

Hver gang vi mødte en fold med heste blev vi mødt af livlige nysgerrige og hilseglade heste

Det er svært at multitaske når man både skal være kusk og fotograf, så engang imellem måtte Claus overtage linerne

Jeppe og Lene på cyklerne styrer iøvrigt trafikken når vi skal dreje og krydse veje

Efter et lille stop ved en campingplads ankommer vi til Ordruplund ( tidligere Ordrup skole ) - stedet hvor Lone og Klaus bor

Efter et par dage på tur begynder vi at få rutine i tingene, spænde fra, bygge fold, vaske og vande heste og skylle halsen i skyggen

Alles frokostrester blir brugt til en overdådig frokost på terrassen efterfulgt af middagssøvn på liggeunderlag i skyggen af det store tulipantræ. Jeg blir vækket af Lone der kommer med is :-) Vi sættet teltene op.

Klaus har været i byen og handle, så efter teltlejren er etableret er der kølig hvidvin, chips, kaffe og kager på terrassen. Derefter viser Lone rundt på stedet, som bla. også huser deres firma.

Lige et tjek af hestene inden vi selv skal spise

Foldene

Klaus har lavet aftensmad til os - frikadeller, hotwings, nye kartofler, persillesmør og salat. Endnu engang forkæler de os. bagefter står den på kaffe, vin, chips mm.

Jeppe er urolig efter maden, han har set en mejetærsker tidligere på dagen, så ham og Claus bliver nød til at cykle ud og se hvad de høster :-)

Vågner næste morgen ved at regnen slår på teltet. Får gravet regntøjet op ad vognen og kommer i det i en fart. I klipklappere ( jeg vil ikke have våde kondisko ), regntøj og regnhat går jeg op og fodrer hestene som nyder det køligere vejr. Da jeg kommer tilbage har Lones far hentet morgenbrød og vi spiser inde i stuen. Endnu engang føler vi os vildt forkælet. Da vi er færdige med morgenmaden er regnen holdt op og vi pakker sammen og kører de sidste 8 km mod Haraldsted produktionsskole. Lone cykler med noget af vejen.

Tilbage ved Haraldsted pakkes biler og trailere og så går turen hjemad